Saturday, October 30, 2010

KPPM Baru Bakal Menerajui KPM

Kepimpinan Kementerian Pelajaran Malaysia bakal berubah. Era transformasi pasti berlaku ataupun tetap seperti sedia ada. Dalam mengharungi arus perubahan transformasi pendidikan yang telah diuar-uarkan, pastinya warga pendidik menanti satu perkembangan kepimpinan baru dari ketua yang baru. Kotter telah menggariskan 8 langkah model perubahan kepimpinan seperti dibawah :

Kotter's 8-Step Change Model


Step One:
Create Urgency

Step Two:
Form a Powerful Coalition

Step Three:
Create a Vision for Change

Step Four:
Communicate the Vision

Step Five:
Remove Obstacles

Step Six:
Create Short-term Wins

Step Seven:
Build on the Change

Step Eight:
Anchor the Changes in Corporate Culture


Adakah kita akan disajikan dengan perubahan? Sama-samalah kita nantikanya.

8 komen:

terangkan sikit 8 steps tu faris

JM,
Boleh dapatkan maklumat dari laman web ini :
http://www.mindtools.com/pages/article/newPPM_82.htm

KPPM baru ialah Dato' Abd Ghafar Mahmud iaitu Pengarah IAB sekarang.

faris kesian pada jm tu...ko teranglah sikit pd nye. atau pun izinkan aku terang kpd nye boleh tak?

JM ko masih ingatkan lagi model perubahan kurt lewin "abg angkat kita"

unfreeze-----changing-----refreeze
lebih kurang mcm tu jugala.

dlm islam dinamakan penghijrahan.hijrah membawa perubahan.

abg angkat yg sorang ni pula katanya : perubahan perlu berlaku,tapi ttp kita tidak tahu bmana melakukannya. dimana akan dimulai?siapa akan terlibat?bmana hasil diakhir nanti? tu persoalan yg sering bermain diminda kita...

untuk perubahan berlaku,perlu ada ksedaran dari seluruh organisasi. membina rasa segera atau teruja inginkan perubahan.Apa yg boleh dilakukan untuk rasa teruja utk berubah? ni yg kita kena fikiq ni....

1- mengenalpasti ancaman dan membina senario apa yg akan berlaku dimasa hadapan sekiranya tiada perubahan.
2- melihat peluang2 yg ada utk diexplotagan2 si.
3- adakan perbincangan terbuka dan memberikan cadangan yg dinamik utk mempengaruhi org2 kita supaya mereka berfikir dan memberi pendapat /maklumbalas
4- meminta sokongan drpd pelanggan,luar dari stakeholder kita utk memperkukuhkan perubahan yg ingin kita laksanakan.

kotter kata bkn aku kata la: utk berjaya dlm perubahan,75% perlu bekerja kuat dlm langkah satu ni.masa dan tenaga perlu dlm membina keterujaan dlm perubahan sblm ke langkah kedua.

cukup la setakat ni JM kalu aku terangkan lagi nanti aku banyak pula aku kelentong ko.heeeeeeee.

betul tak penerangan aku ni faris.kalu salah ko faham la aku ni bukab buat master pun.....

TG,
Bagus kerana memberi penerangan bagi pihak. Bolehlah tu klu nk sambung master kerana ilmu2 semasa first degree tu masih dalam ingatan.

tq tq tokek gekko....jelas sekali penerangan ko tu.lebih jelas dr pensyarah hari tu aku rasa hehe.
betul tu tokek (tokek pun pandai) kena kerja kuat peringkat mula2.

TQ jm n faris.....aku rasa ,aku ni tak terdaya nak sambung belajor lg.

tokek..kau sihat ke ni...
faris tolong tengok2 tokek kita ni