Sunday, January 11, 2009

Menyambung Pengajian

Rakan2,
Seharian hari ini aku telah menjelajah ke seluruh pelosok universiti di UKM, UM dan UPSI. Aku mencari maklumat2 berkaitan program master yang disediakan di universiti tersebut. Setelah diteliti dan dijelajahi aku telah membuat kesimpulan berikut :

1. Jika diambil kira kos - UKM menawarkan kos yang hampir sama dengan UPSI tetapi tidak di UM kerana lebih mahal.

2. Perjalanan - ke UKM lebih dekat jika dibandingkan dengan UPSI. Rakan2 yang tinggal di Selatan dan pantai timur lebih hampir untuk datang. Kemudahan pengangkutan awam lebih banyak dan mudah.

3. Masa - masa tidak dibazirkan dengan begitu lama kerana badan kita juga memerlukan rehat.

4. Kemudahan rujukan - UKM adalah di antara universiti yang mempunyai banyak bahan rujukan di librarynya. Kita juga boleh mencari bahan2 di pusat dokumentasi EPRD, KPM di Putrajaya serta ke Perpustakaan Negara.

Kepada rakan2, sila respon jika ada yang berminat kerana kita boleh buat group di sini.

Terima kasih.

2 komen:

hye salam
sy bminat dgn post ni..antare ipta's in msia..yg mane better..cz i plan to further my study 4master..im now in degree bioinformatic course n will be graduate in nov 09..

i tend 2 take a coursework rather than research..the field will be more to science.. ;p

Mr Anonymous,
It's depend to you. All IPTA's in Malaysia is good. If you doing your master by your ownself money, the cheapest is University Pendidikan Sultan Idris. If you good in English, you can go tu University Islam Aantarabangsa Malaysia. If you want to centre in KL, you can doing at University Malaya, University Kebangsaan Malaysia or Universiti Putra Malaysia.
That's some information I can give it to you. TQ