Tuesday, November 3, 2009

Kursus Pemantapan Profesionalisme Guru Besar

Mulai esok sehingga 6 November 2009, semua GB daerah Hulu Langat diWAJIBkan hadir ke kursus tersebut dengan membawa sekali cop jawatan masing2 yang akan diadakan di Hotel Hillcity, Ipoh, Perak. Nampaknya bekkampunglah pulak di Ipoh selama 3 hari.
Disamping itu, surat2 kursus bertalu2 untuk guru2 di sekolah yang perlu mereka hadir baik di hotel sekitar KL, Port Dickson, Melaka dan Pangkor. Nampaknya itu dah gaya nak menghabiskan budget kerana kursus2 dilakukan disaat2 akhir sedangkan di akhir tahun iniilah banyak urusan sekolah perlu diselesaikan bermula dengan peperiksaan, pemeriksaan kertas peperiksaan, mesyuarat panitia, mesyuarat guru, mesyuarat akhir tahun, hari kanak2, hari kualiti dan pelbagai acara dan program yang perlu diselesaikan.
Persoalannya kenapa di akhir tahun???? Adakah ini dinamakan Perancangan Strategik??? Inilah yang dilaung2kan dan disuruh buat oleh PPD bila semua Penolong Kanan dipanggil untuk kursus perancangan strategik. Di mana letak strategiknya? indah khabar dari rupa?? Inikah teori2 pengurusan yang dipelajari??? Atau adakah mereka tak tahu teori pengurusan dan sekadar pandai berkata2? Oleh itu tidak mustahil pengurusan oleh warga pendidik seringkali diperlekeh dan diperkecilkan oleh golongan2 profesional lain. Bila bersuara, dikatakan pembangkang dan tidak menurut perintah. Sampai bila persoalan2 ini dapat dijawab.......???

9 komen:

sabar geng. jgn dok marah2. nanti tak dpt naik 44.

baiknya dpt juga guru2 berjalan n merasa makanan hotel. aku mnt berenang je.

yg nyata kita belum spi ke tahap itu lagi.

Bukannya apa MPMN, selalu salah GB dan Pengetua aje yg nampak. Dikata tak pandai merancang sekolah lah dan bla bla bla....

eh faris, bkn ke ko suke ler sgt dpt berkursus di ipoh tu....hehehe

mungkin GB Daerah Hulu Langat belum mantap lagi tu faris hehehe. tak pe pegi je lah. mrk nak suruh makan angin tu. mrk dah habis idea dah macam mane nak perabis baki duit tu.. selamat berkursus.

Cop,
Aku tu tak kisah. Masalahnya sekarang guru-guru yang terpaksa tinggalkan sekolah.

Jon,
Pergi tu tetap pergi. Mantap tu sampai bila2 pun tak mantap. Takut duit semua kena pulang balik.

ye lah bila dah guru ramai sangat kluar..sekola pulak jadi haru biru.itulah akibat daripada perancangan yang tak teratur. hehehe

Salam cikgu Faris. Saya add blog cikgu dalam bloglist saya, ya.

Salam Cikgu Aida,
No problem. Bukan jadi kesalahan pun. Terima kasih kerana sudi add blog list saya.