Monday, May 11, 2009

Guru

Bulan ini merupakan bulan yang dinanti2 oleh para guru. Saya mengambil peluang mencari dan mendefinisi guru dari pelbagai sudut bagi dikongsi bersama.

One who teaches or instructs; one whose business or occupation is to instruct others; an instructor; a tutor.

Angel Quinton. The definition of a teacher is to define the indefinable. Almost as wide ranging, yet individualized as asking, what is a parent? A teacher is a guide, a mentor, a confident, a friend, a disciplinarian, an informer, a provider of inspiration and imagination. A teacher is someone who knows when to intervene, and when to stand back and allow them to try for themselves

Bette Wayne. The common definition of a teacher is one who imparts knowledge. Webster does not define a teacher as one with a Master's Degree, nor as one who teaches as a profession. That in itself leaves the subject wide open.

A teacher is a parent, sibling, relative, friend, neighbor, spiritual leader, or, in this society, television, magazines, movies and the kid next door.

M.J. Joachim. Teacher Qualifications, Expectations, and Skills. Teachers are highly intelligent people with an ability to impart knowledge and understanding to their students. Most teachers have defined personal characteristics in common. Among these are compassion, hope, and understanding. They are often driven to make the world a better place, and have high expectations of being able to help students advance, regardless of the obstacles they face.

Gool Bugwadia. Throughout the ages, teachers have been known to play a dynamic role in the lives of great men and women. They have the honor and privilege to work with human souls and are voluntarily responsible for the shaping and molding of the nation.

Basically, a teacher is someone, a person who teaches or imparts knowledge. However, today the expectation of a teacher's role in a society goes beyond the realms of a knowledge-provider.

Rich Rivers. Defining a teacher is easy but to elaborate what a teacher means could be daunting because a teacher is a complex person in one body with diverse roles that makes it more complicated. A teacher is someone who imparts knowledge. But setting aside that definition of a teacher, a teacher is a person of different responsibilities and jobs blended into one. One could not be a teacher without being able to handle a lot of responsibilities and a flexible personality to adapt to different situations


Ustaz Muhammad Uthman El-Muhammady

Dalam Islam, dilihat dari segi sejarah dan ajarannya, ada beberapa istilah yang digunakan mengenai guru. Antaranya ialah mu'allim, murabbi, mu'addib dan mudarris.

Mu'allim
ialah guru yang menjayakan proses penyampaian dan pembangunan ilmu dalam diri manusia (ta'lim). Dalam al-Quran, proses ta'lim ini dimulakan sendiri oleh Allah dalam ayat yang bermaksud: Dan Allah ajarkan kepada Adam (hakikat) segala nama.(Q.2.31) Kemuliaan Nabi Adam dengan mendapat taklim daripada Allah. Dengan memiliki ilmu menjadikannya sebagai makhluk paling mulia.

Guru dipanggil juga sebagai murabbi, iaitu guru yang mendidik (menjayakan tarbiah). Mereka menjayakan peningkatan murid dari segi akal, rohani, jiwa dan fizikal. Mereka bertanggungjawab membentuk murid yang memiliki peribadi yang baik.

Guru juga dipanggil mursyid, iaitu guru yang membimbing, menentukan kehidupan serta nilai yang betul. Ini memang tepat dengan tujuan dan matlamat pendidikan sebagai proses menyampaikan kepada generasi muda, apa yang benar, baik dan unggul yang pernah diketahui, difahami, diyakini dan diamalkan dalam peradaban manusia, khususnya Islam.

Guru juga dipanggil muaddib, iaitu guru yang menjayakan adab. Yang dimaksudkan dengan adab ialah semua jenis gerak-geri, sikap dan perbuatan serta nilai yang betul dan 'manis' dalam hubungan dengan semua pihak, bermula dengan Tuhan, orang tua, ibu, bapa, guru, rakan dan seterusnya.

Guru digelar dalam Islam sebagai mudarris, iaitu mereka yang mengajar mata pelajaran kepada pelajar. Guru sebagai mu'allim, murabbi, muaddib dan mursyid adalah kualiti yang perlu diusahakan bersama supaya ia muncul di kalangan kita dan dengan itu banyak masalah akan selesai.

1 komen:

bagus la faris, suatu usaha yg sgt baik.... drp kau meraban tak tentu psl, hehehe... jgn marah!!!